Wet DBA

Iedereen die te maken heeft met inhuur van ZZP’ers binnen een organisatie heeft van de wet DBA gehoord. Het is de richtlijn waar je je aan moet houden als je op een fatsoenlijke manier wil omgaan met zelfstandig professionals. Maar omdat de wet niet altijd meteen duidelijkheid geeft is er veel onduidelijkheid in de markt. Daarom geven wij hier een korte uitleg wat de wet DBA precies inhoudt en wat jij er als intermediair mee moet doen als je ZZP’ers bemiddeld voor organisaties.

Wat is de wet DBA precies?

Wet DBA staat voor wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties en in 2016 heeft deze de VAR (verklaring arbeidsrelatie) vervangen. De wet DBA is destijds in het leven geroepen omdat deze het makkelijker zou maken schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Aan de andere kant was het doel om de wildgroei aan ZZP’ers tegen te gaan die ‘oneerlijk concurreren’ met vaste banen.

Wat is schijnzelfstandigheid?
Het is een term die je vaak voorbij hoort komen als het gaat om de wet DBA; schijnzelfstandigheid. Maar wat houdt dit precies in? De betekenis zit al in het woord, schijn en zelfstandigheid. Je hebt dus de schijn dat je opdracht zelfstandig kan worden uitgevoerd, maar in praktijk blijkt dat je opdracht helemaal niet zo zelfstandig is. Denk bijvoorbeeld aan ZZP’ers die werkten bij Deliveroo, een bedrijf wat eten thuisbezorgd. De bezorgers die werkzaam waren voor deze organisatie werkten als ZZP’er. Maar in feite hadden zij geen enkele zeggenschap over de opdracht. Ze mochten geen eigen tarieven hanteren. Ze moesten werk uitvoeren in kleding en onder het logo van Deliveroo. Er werd ze verteld wanneer en hoe ze hun werk moesten uitvoeren. In dit specifieke geval is er dan ook in februari 2021 een uitspraak vanuit de rechter gekomen dat er wel degelijk sprake was van schijnzelfstandigheid. Er is daarom ook een flinke naheffing belast op met name de organisatie Deliveroo.  

Hoe bepaal ik of er in mijn opdracht sprake is van schijnzelfstandigheid?
Om te kunnen bepalen of er in jouw opdracht ook sprake is van schijnzelfstandigheid moet je dus bepalen of jouw opdracht eigenlijk een arbeidsovereenkomst zou moeten zijn. Is dit het geval, dan zou je ZZP’er dus niet als zelfstandige aan de slag kunnen. Je zou in dit geval dan beter een uitzendovereenkomst kunnen aanbieden.

Volgens de wet is er sprake van een arbeidsovereenkomst wanneer er aan de volgende 3 voorwaarden is voldaan:

  1. Er wordt arbeid verricht
  2. Er wordt loon betaald en
  3. De werknemer is ‘in dienst’

Met de term ‘in dienst’ wordt bedoeld of er een gezagsrelatie aanwezig is. Met name dit laatste punt is lastig te beoordelen in veel situaties. Een leidraad hiervoor is dat wanneer een werknemer/opdrachtnemer weinig vrijheid heeft om de arbeid naar eigen inzicht te verrichten, er sprake is van een gezagsrelatie.

Wel of geen gezagsrelatie?
Om te kunnen bepalen of er wel of geen gezagsrelatie is tussen zzp’er en opdrachtgever heeft de overheid de webmodule in het leven gebracht. Een opdrachtgever kan deze doorlopen en daarmee krijgt hij antwoord op de vraag: is er sprake van een gezagsrelatie? Echter blijkt in de praktijk dat het antwoord vanuit de webmodule nog steeds weinig zekerheid biedt. Er is vaak niet in theorie te beoordelen wat de uitkomst zal zijn.

Intermediair365 staat voor meer duidelijkheid in de wereld van ZZP. Wij hebben daarom in onze ZZP365 software een businesstool ontwikkeld ter vervanging van de webmodule. Hiermee kunnen je opdrachtgevers de opdrachten toetsen voor aanvang van de plaatsing. Je geeft hier je opdrachtgevers dus een extra tool en een extra veiligheid. Als ze werken met de businesstools uit de ZZP365 software omgeving zullen ze nooit het risico lopen op schijnzelfstandigheid en voorkomen daarmee het risico op naheffing.

Meer weten over de valkuilen van de wet DBA voor bemiddelaars? Lees onze blog: 5 valkuilen van de wet DBA voor intermediairs.

Wil je ook zorgeloos bemiddelen? Laat je gegevens achter en ik bel je terug.

Tessa de Weert
Servicemanager

Download gratis »
Profiteer direct van alle kennis

Wil je ook zorgeloos bemiddelen?

Laat je gegevens achter en ik bel je terug.

Tessa
Servicemanager